Regulamin organizacyjny urzędu
Załącznik do Uchwały Nr 141/322/17
Zarządu Powiatu Sulęcińskiego
z dnia 27 listopada 2017 r.
Regulamin organizacyjny
Powiatowego Urzędu Pracy w Sulęcinie
Rozdział I.
Przepisy ogólne
§ 1.
Regulamin organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Sulęcinie, zwany dalej "regulaminem", określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych wchodzących w jego skład.
§ 2.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Radzie Powiatu - należy przez to rozumieć organ stanowiący i kontrolny Powiatu Sulęcińskiego,
- Zarządzie Powiatu - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu w Sulęcinie,
- Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Sulęcińskiego,
- Urzędzie - należy przez to rozumieć Powiatowy Urząd Pracy w Sulęcinie,
- PUP - należy przez to rozumieć Powiatowy Urząd Pracy w Sulęcinie,
- Dyrektorze PUP - należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Sulęcinie,
- Zastępcy Dyrektora PUP - należy przez to rozumieć Zastępcę Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Sulęcinie,
- Komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć wieloosobowe lub samodzielne stanowisko pracy w Powiatowym Urzędzie Pracy,
- EURES - należy przez to rozumieć sieć europejskich służb zatrudnienia,
- CAZ - należy przez to rozumieć Centrum Aktywizacji Zawodowej.
§ 3.
- PUP jest aparatem pomocniczym i wykonawczym Dyrektora PUP wchodzącym w skład powiatowej administracji zespolonej, jako jednostka organizacyjna Powiatu Sulęcińskiego.
- Urząd jest zorganizowanym zespołem pracowników administracji zespolonej i wraz z organami zatrudnienia tworzy publiczną służbę zatrudnienia.
- PUP ma swoją siedzibę w Sulęcinie przy ul. Lipowa 18 B.
- Terenem działania PUP jest Powiat Sulęciński obejmujący gminy: Krzeszyce, Lubniewice, Słońsk, Sulęcin, Torzym.
§ 4.
- PUP działa na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Sulęcinie uchwalonego przez Radę Powiatu oraz Regulaminu Organizacyjnego uchwalonego przez Zarząd Powiatu.
- Zasady gospodarki finansowej Urzędu oraz zasady wynagradzania pracowników określają odrębne przepisy.
Rozdział II.
Podstawowe zadania Urzędu
§ 5.
Do zakresu działania PUP należy wykonywanie zadań wynikających z:
- ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych,
- ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- ustawy z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym,
- innych ustaw, zawierających uregulowania dotyczące problematyki zatrudnienia i instytucji rynku pracy,
- ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych,
- ustawy z dnia 17 grudnia 2004r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych oraz przepisów wykonawczych do ww. ustaw,
- koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw oraz z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami.
§ 6.
W postępowaniu administracyjnym w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji w zakresie promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy organem jest Starosta.
§ 7.
Przy realizacji zadań PUP współdziała z
- publicznymi służbami zatrudnienia,
- ochotniczymi hufcami pracy,
- agencjami zatrudnienia,
- instytucjami szkoleniowymi,
- instytucjami dialogu społecznego,
- instytucjami partnerstwa lokalnego.
Rozdział III.
Zasady kierowania Urzędem
§ 8.
Funkcjonowanie PUP opiera się na zasadach:
- jednoosobowego kierownictwa,
- służbowego podporządkowania,
- podziału czynności,
- indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie zadań przy zastosowaniu kryterium legalności, rzetelności i racjonalności.
§ 9.
- Całokształtem działalności PUP kieruje Dyrektor PUP i ponosi za nią pełną odpowiedzialność przed Starostą.
- Dyrektor PUP jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników Urzędu.
- Dyrektor kieruje działalnością Urzędu przy pomocy Zastępcy Dyrektora PUP i Głównego Księgowego Urzędu.
- Dyrektora PUP powołuje i odwołuje Starosta zgodnie z przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
- Zastępcę Dyrektora PUP powołuje i odwołuje Dyrektor PUP.
- Podczas nieobecności Dyrektora PUP kierownictwo sprawuje Zastępca Dyrektora PUP, który przejmuje wówczas wszystkie jego zadania i kompetencje.
- Zastępca Dyrektora PUP zapewnia realizację swoich zadań w sposób kompleksowy w oparciu o podział kompetencji wynikający z podporządkowania i przypisania mu określonych komórek organizacyjnych.
- Obowiązki i uprawnienia Głównego Księgowego Urzędu określają odrębne przepisy.
- Główny Księgowy Urzędu kontrasygnuje dokumenty dotyczące czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań majątkowych dla Urzędu.
- W zakresie realizacji zadań merytorycznych Główny Księgowy Urzędu podlega bezpośrednio Dyrektorowi.
§ 10.
Dyrektor PUP realizuje swoje zadania w ramach wydzielonych i posiadanych środków.
§ 11.
Do zadań i kompetencji Dyrektora PUP należy w szczególności:
- promocja usług Urzędu,
- utrzymywanie kontaktów reprezentacyjnych PUP,
- realizacja zadań określonych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- planowanie i dysponowanie środkami budżetu PUP,
- sprawowanie nadzoru nad właściwą organizacją i funkcjonowaniem Urzędu,
- planowanie i wytyczanie kierunków działania Urzędu,
- prowadzenie polityki kadrowej, a w szczególności:
- nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami PUP oraz podejmowanie innych czynności prawnych wynikających ze stosunku pracy,
- udzielanie urlopów wypoczynkowych, okolicznościowych i bezpłatnych oraz zgody na dodatkowe zatrudnienie dla pracowników PUP,
- dokonywanie lub zatwierdzanie okresowych ocen pracy podległych pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych.
- wydawanie w imieniu Starosty decyzji w sprawach o:
- uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
- przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium oraz innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń nie wynikających z zawartych umów,
- obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia i przygotowania zawodowego dorosłych finansowanych z Funduszu Pracy,
- odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, należności z tytułu zwrotu refundacji lub przyznanych jednorazowo środków, o których mowa wart. 46 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz innych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy, o których mowa wart. 76 ust. 7a tej ustawy,
- wykonywanie zadań określonych w odrębnych przepisach,
- wydawanie zarządzeń, poleceń i innych aktów normatywnych,
- rozstrzyganie spraw spornych pomiędzy komórkami organizacyjnymi PUP,
- rozpatrywanie i udzielanie odpowiedzi na skargi dotyczące funkcjonowania komórek organizacyjnych Urzędu,
- współdziałanie z Powiatową Radą Rynku Pracy w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy,
- aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych i finansowanie tych działań z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników powiatowego urzędu pracy.
§ 12.
- Dyrektor PUP podpisuje akty prawne, inne dokumenty oraz wszelkie pisma w sprawach zastrzeżonych do jego kompetencji, a w szczególności korespondencję kierowaną do wojewódzkich organów administracji publicznej oraz jednostek samorządu terytorialnego.
- Dyrektor PUP może upoważnić imiennie pracownika do podejmowania w jego imieniu czynności i załatwiania w jego imieniu określonej kategorii spraw.
- Upoważnienia, o których mowa w ust. 2, wydawane są w formie pisemnej z jednoznacznym określeniem przedmiotowego i podmiotowego ich charakteru.
§ 13.
Do zadań Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:
- marketing usług rynku pracy oferowanych przez Urząd,
- wydawanie decyzji, postanowień i zaświadczeń w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym - na podstawie upoważnienia Starosty Sulęcińskiego,
- wydawanie dyspozycji w granicach wynikających z zakresu działania podległych komórek organizacyjnych,
- wdrażanie i nadzorowanie obowiązujących standardów usług rynku pracy w zakresie pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego i organizacji szkoleń,
- współudział w inicjowaniu i opracowywaniu projektów lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych,
- opracowywanie i sporządzanie planów, raportów i sprawozdań oraz ich analiza, z zakresu działań podległych komórek organizacyjnych,
- przygotowywanie niezbędnych wyjaśnień w swoim zakresie działania jednostkom kontroli zewnętrznej,
- wykonywanie kontroli pracy podległych komórek organizacyjnych z punktu widzenia merytorycznego i formalnego, której zasady określa regulamin kontroli wewnętrznej Urzędu,
- koordynowanie i nadzorowanie realizacji innych zadań w zakresie wyznaczonym przez Dyrektora,
- współpraca z organami powiatu, z organami samorządów lokalnych, z Powiatową Radą Rynku Pracy, instytucjami szkoleniowymi i pozostałymi partnerami rynku pracy,
- realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw w zakresie świadczeń dla bezrobotnych,
- realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, w szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES,
- badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydawanie zezwolenia na pracę cudzoziemca,
- zastępowanie Dyrektora w czasie jego nieobecności.
§ 14.
- Dyrektor PUP powierza obowiązki w zakresie gospodarki finansowej Głównemu Księgowemu Urzędu.
- Główny Księgowy Urzędu:
- zapewnia przestrzeganie ustaw:
- o rachunkowości,
- o finansach publicznych, oraz innych przepisów prawa mających związek z realizacją oraz prowadzeniem dokumentacji w wymaganym zakresie.
- opracowuje (aktualizuje) oraz wdraża instrukcje w zakresie obiegu, kontroli i przechowywania oraz zabezpieczania dowodów księgowych i ksiąg rachunkowych oraz inwentaryzacyjnej.
- zapewnia przestrzeganie ustaw:
Rozdział IV.
Komórki organizacyjne PUP
§ 15.
- W urzędzie funkcjonują i mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:
- Centrum Aktywizacji Zawodowej będące komórką organizacyjną PUP, która realizuje zadania w zakresie usług rynku pracy i instrumentów rynku pracy,
- Wieloosobowe stanowiska pracy będące komórkami organizacyjnymi Urzędu, zajmującymi się określoną problematyką i działalnością w sposób kompleksowy lub kilkoma pokrewnymi zagadnieniami, których realizacja w jednej komórce organizacyjnej ułatwia prawidłowe zarządzanie. Na wieloosobowym stanowisku pracy może być zatrudniona więcej niż jedna osoba.
- Samodzielne stanowiska pracy będące najmniejszą komórką organizacyjną Urzędu, które tworzy się w przypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia określonej problematyki, gdy powołanie większej komórki organizacyjnej nie jest celowe ze względu na zakres zadań i sprawność
- O ilości funkcjonujących w PUP komórek organizacyjnych decyduje Dyrektor PUP w oparciu o:
- zakres ustawowych zadań nałożonych na Urząd,
- limit środków finansowych przyznanych na wynagrodzenia osobowe pracowników,
- analizę stanu zorganizowania i sprawności funkcjonowania Urzędu.
§ 16.
- W celu właściwej realizacji zadań i należytej koordynacji poczynań w Urzędzie, Dyrektor PUP może powoływać zespoły i komisje zadaniowe, składające się z pracowników różnych komórek organizacyjnych.
- Dyrektor PUP określa strukturę wewnętrzną komórek organizacyjnych oraz zakres ich działania.
- Dyrektor PUP ma prawo łączyć zadania, przewidziane w schemacie organizacyjnym dla wielu stanowisk, w jednej komórce organizacyjnej.
§ 17.
Wewnętrzna organizacja każdej komórki organizacyjnej obejmuje:
- zakres działania określony w regulaminie organizacyjnym,
- wykaz stanowisk służbowych,
- zakres zadań i czynności pracowników.
Rozdział V.
Struktura organizacyjna, podział zadań i kompetencji
§ 18.
W PUP tworzy się następujące komórki organizacyjne:
- podległe Dyrektorowi PUP:
- Wieloosobowe Stanowisko ds. Finansowo - Księgowych (FK)
- Wieloosobowe Stanowisko ds. Funduszy Europejskich (FE)
- Wieloosobowe Stanowisko ds. Organizacyjno - Administracyjnych (OA)
- Samodzielne Stanowisko ds. Informatyki i Ochrony Danych Osobowych (IODO)
- podległe Zastępcy Dyrektora PUP:
- Wieloosobowe Stanowisko ds. Ewidencji i Świadczeń (EŚ),
- Centrum Aktywizacji Zawodowej - w skład którego wchodzą:
- Wieloosobowe Stanowisko ds. Pośrednictwa Pracy (PP)
- Wieloosobowe Stanowisko ds. Poradnictwa Zawodowego (PZ)
- Wieloosobowe Stanowisko ds. Rozwoju Zawodowego (RZ)
- Wieloosobowe Stanowisko ds. Instrumentów Rynku Pracy (IRP).
- Główny Księgowy bezpośrednio kieruje Wieloosobowym Stanowiskiem ds. Finansowo - Księgowych.
§ 19.
Komórki organizacyjne oraz ich usytuowanie w strukturze określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik do niniejszego regulaminu.
§ 20.
- Do ogólnych obowiązków każdego pracownika PUP należy w szczególności:
- dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli,
- przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa,
- wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
- udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania,
- dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej,
- zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami,
- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
- stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych,
- znajomość i przestrzeganie przepisów wewnętrznych między innymi: instrukcji p.poż., przepisów bhp oraz regulaminów i zarządzeń Dyrektora PUP,
- sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego,
- Do zadań wspólnych komórek organizacyjnych należy:
- przygotowywanie Dyrektorowi PUP stosownych informacji, ocen, wniosków i sprawozdań,
- wnikliwe, terminowe i sumienne rozpatrywanie i załatwianie spraw, żądań, wniosków, skarg i innych sygnałów wymagających podjęcia czynności przez PUP,
- prowadzenie kontroli w ramach określonej właściwości rzeczowej,
- inicjowanie i współudział w organizacji szkoleń i innych form samokształcenia bądż podnoszenia kwalifikacji,
- podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć mających na celu ochronę informacji niejawnych oraz ochronę danych osobowych,
- udzielanie - za pośrednictwem Dyrektora PUP lub wyznaczonego i upoważnionego pracownika - informacji środkom masowego przekazu dotyczących bieżącej działalności, zamierzeń wynikających z przydzielonych zadań oraz reagowanie na krytykę prasową, w tym bieżące wykorzystywanie jej do doskonalenia form i metod pracy,
- zapewnienie właściwej organizacji i wymaganej dyscypliny pracy,
- podejmowanie działań na rzecz ochrony przeciwpożarowej,
- realizowanie doraźnych zadań zleconych przez Dyrektora PUP bądź nałożonych na Urząd w drodze ustaw szczególnych i aktów wydanych w celu ich realizacji,
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie realizowanych zadań.
§ 21.
- Do zakresu działania Centrum Aktywizacji Zawodowej należy:
- pośrednictwo pracy,
- poradnictwo zawodowe,
- inicjowanie, organizacja i finansowanie szkoleń dla bezrobotnych i innych uprawnionych osób,
- realizowanie zadań z zakresu instrumentów rynku pracy.
- Do zadań realizowanych w Wieloosobowym Stanowisku do spraw Pośrednictwa Pracy w szczególności należy:
- udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia oraz pracodawcom w pozyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
- pozyskiwanie ofert pracy,
- upowszechnianie ofert pracy, w tym przez przekazywanie ofert pracy do internetowej bazy ofert pracy udostępnianej przez ministra właściwego do spraw pracy,
- udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy, w związku ze złożoną ofertą pracy,
- informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy oraz pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy,
- inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
- współdziałanie z innymi urzędami pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia na terenie ich działania,
- informowanie bezrobotnych o przysługujących im prawach i obowiązkach,
- pośrednictwo związane ze swobodnym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów,
- realizowanie zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Do zadań realizowanych w Wieloosobowym Stanowisku do spraw Poradnictwa Zawodowego należy w szczególności:
- udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy oraz w planowaniu rozwoju kariery zawodowej, a także na przygotowywaniu do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy, w szczególności poprzez:
- udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy, możliwościach szkolenia i kształcenia, umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu,
- udzielanie porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę pracy, w tym badanie kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
- kierowanie na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu lub kierunku szkolenia,
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy,
- udzielanie pracodawcom pomocy:
- w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących pracy,
- we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych.
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy.
- udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy oraz w planowaniu rozwoju kariery zawodowej, a także na przygotowywaniu do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy, w szczególności poprzez:
- Do zadań Wieloosobowego Stanowiska do spraw Rozwoju Zawodowego w szczególności należy:
- informowanie o możliwościach i zasadach korzystania ze 'Szkoleń proponowanych przez urząd pracy oraz promowanie tej formy aktywizacji,
- diagnozowanie zapotrzebowania na zawody, specjalności, i kwalifikacje na rynku pracy oraz diagnozowanie potrzeb szkoleniowych osób uprawnionych,
- sporządzanie i upowszechnianie planu szkoleń,
- zawieranie umów szkoleniowych z instytucjami szkoleniowymi,
- kierowanie osób na szkolenia,
- monitorowanie przebiegu szkoleń,
- prowadzenie analiz skuteczności i efektywności szkoleń,
- finansowanie kosztów szkoleń instytucjom szkoleniowym,
- wypłacanie stypendiów,
- finansowanie kosztów przejazdów lub kosztów zakwaterowania i wyżywienia, badań lekarskich lub psychologicznych,
- finansowanie kosztów egzaminów oraz kosztów uzyskania licencji,
- udzielanie pożyczek na sfinansowanie kosztów szkolenia,
- realizacja przygotowania zawodowego dorosłych,
- realizacja zadań związanych z kształceniem ustawicznym pracowników i pracodawców.
- Do zadań Wieloosobowego Stanowiska do spraw Instrumentów Rynku Pracy w szczególności należy:
- inicjowanie i wdrażanie instrumentów aktywizacyjnych takich jak:
- dofinansowanie wyposażenia miejsca pracy, podjęcia działalności gospodarczej, kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa,
- refundacja poniesionych kosztów wynagrodzeń oraz kosztów z tytułu opłacanych składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego,
- refundacja kosztów poniesionych z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego,
- finansowanie kosztów przejazdu do pracodawcy zgłaszającego ofertę pracy lub do miejsca pracy, odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych lub odbywania zajęć w zakresie poradnictwa zawodowego lub pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy w związku ze skierowaniem przez powiatowy urząd pracy,
- finansowanie kosztów zakwaterowania w miejscu pracy osobie, która podjęła zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, staż, przygotowanie zawodowe dorosłych poza miejscem stałego zamieszkania,
- staże,
- prace interwencyjne,
- roboty publiczne,
- stypendium na kontynuowanie nauki,
- refundacja kosztów opieki nad dzieckiem lub osobą zależną,
- przygotowywanie projektów planu wydatkowania środków Funduszu Pracy na wyżej wymienione instrumenty aktywizacyjne,
- przygotowywanie i prowadzenie stosownej dokumentacji dotyczącej realizowanych instrumentów rynku pracy,
- nadzorowanie pomocy publicznej udzielanej przez Urząd oraz sporządzanie sprawozdawczości w tym zakresie,
- monitoring wydatkowania środków finansowych przeznaczonych na realizację instrumentów rynku pracy,
- dokonywanie okresowych analiz efektywności stosowanych instrumentów rynku pracy,
- inicjowanie, opracowywanie i realizacja projektów lokalnych przy udziale partnerów rynku pracy,
- opracowywanie, sporządzanie i analiza właściwych dla danej komórki organizacyjnej informacji, raportów i sprawozdań.
- inicjowanie i wdrażanie instrumentów aktywizacyjnych takich jak:
§ 22.
Do podstawowych zadań Wieloosobowego Stanowiska,do spraw Ewidencji i Świadczeń w szczególności należy:
- rejestracja zgłaszających się bezrobotnych i poszukujących pracy,
- obsługa bezrobotnych z prawem i bez prawa do zasiłku,
- obsługa osób poszukujących pracy,
- zgłaszanie osób bezrobotnych i innych uprawnionych oraz zmian, do powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego,
- przygotowywanie właściwych informacji do ZUS,
- obsługa bezrobotnych w zakresie podatków od wypłaconych świadczeń, wydawanie PIT-11 oraz przygotowywanie właściwych informacji do Urzędu Skarbowego,
- przyznawanie, naliczanie, ewidencjonowanie i wypłacanie zasiłków, stypendium oraz dodatków aktywizacyjnych bezrobotnym z prawem do zasiłku, podejmującym zatrudnienie,
- rozliczanie list wypłat zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia,
- wydawanie zaświadczeń dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy,
- analizowanie wnoszonych odwołań od decyzji,
- wydawanie decyzji o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń oraz ich rozliczanie,
- udzielanie klientom wyjaśnień i informacji dotyczących prawi obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy, zakresu działań Urzędu oraz udostępnianie klientom Urzędu informacji w formie broszur, ulotek itp.
- prowadzenie odpowiedniej dokumentacji i rejestrów w wyżej wymienionym zakresie w tym prowadzenie składnicy akt osób bezrobotnych,
- opracowywanie, sporządzanie i analiza właściwych dla danej komórki organizacyjnej informacji, raportów i sprawozdań,
§ 23.
Do podstawowych zadań Wieloosobowego Stanowiska do spraw Organizacyjno - Administracyjnych w szczególności należy:
- opracowywanie projektów aktów normatywnych dotyczących organizacji i funkcjonowania Urzędu,
- inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy Urzędu,
- wdrażanie i nadzór nad przestrzeganiem instrukcji kancelaryjnej,
- wdrażanie rozwiązań zapewniających ochronę danych osobowych,
- obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora,
- obsługa kancelaryjna Urzędu,
- gromadzenie i przechowywanie korespondencji Dyrektora,
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków oraz ich analiza,
- prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu,
- zarządzanie danymi dotyczącymi składników płacy pracowników,
- kontrola dyscypliny pracy,
- prowadzenie spraw związanych z przeglądem kadrowym i ocenami kwalifikacyjnymi oraz przeszeregowaniami pracowników,
- organizowanie praktyk zawodowych uczniów i studentów,
- opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji dotyczących pracowników Urzędu,
- opracowywanie planu kursów, szkoleń pracowników Urzędu oraz ich organizacja,
- zabezpieczanie przestrzegania w Urzędzie przepisów dotyczących ładu i porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
- prowadzenie "Rejestru wypadków przy pracy i chorób zawodowych",
- obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- prowadzenie bieżących spraw związanych z zaopatrzeniem i obsługą techniczną Urzędu w tym:
- gospodarka środków łączności,
- gospodarka środków transportu,
- gospodarka materiałowa i środkami czystości,
- gospodarka wyposażeniem i sprzętem technicznym,
- ochrona mienia i utrzymanie czystości wewnątrz i na zewnątrz obiektu
- prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji i remontów siedziby Urzędu,
- administrowanie majątkiem Urzędu, prowadzenie ewidencji mienia,
- prowadzenie archiwum zakładowego.
§ 24.
Do podstawowych zadań Wieloosobowego Stanowiska do spraw Funduszy Europejskich w szczególności należy:
- pozyskiwanie i gromadzenie informacji o źródłach finansowania projektów i programów,
- gromadzenie informacji o obszarach problemowych osób bezrobotnych powiatu sulęcińskiego,
- opracowywanie procedur w zakresie realizacji oraz rozliczania środków Funduszy Strukturalnych oraz i ich aktualizowanie,
- realizacja zadań związanych z opracowaniem dokumentacji na przedsięwzięcia finansowane ze środków pomocowych,
- pozyskiwanie partnerów do współpracy przy tworzeniu oraz realizacji projektów i programów,
- współpraca z komórkami: Pośrednictwa Pracy, Poradnictwa Zawodowego, Rozwoju Zawodowego oraz Instrumentów Rynku Pracy w zakresie naboru oraz aktywizowania beneficjentów ostatecznych projektów,
- promocja projektów i programów,
- prowadzenie ewidencji projektów i wniosków składanych przez Urząd,
- koordynacja działań związanych z realizacją projektów i programów,
- sporządzanie wniosków o płatność we współpracy z komórką Finansowo - Księgową,
- monitorowanie przebiegu realizacji projektów,
- ocena efektów realizacji projektów i programów,
- współpraca z Jednostkami Zarządzającą i Wdrażającą w zakresie realizacji projektów i programów,
- sporządzanie analiz, sprawozdań oraz informacji z przebiegu realizacji projektów.
§ 25.
Do podstawowych zadań Wieloosobowego Stanowiska do spraw Finansowo - Księgowych w szczególności należy:
- planowanie środków budżetowych na funkcjonowanie Urzędu i właściwe nimi gospodarowanie,
- planowanie środków Funduszu Pracy,
- rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowych z Funduszu Pracy,
- rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowych pochodzących ze środków unijnych,
- rozliczanie i ewidencjonowanie operacji budżetowych,
- obsługa kasowa Funduszu Pracy i budżetu Urzędu,
- nadzór i kontrola dyscypliny budżetowej. wydatków Funduszu Pracy oraz środków unijnych,
- nadzór i kontrola prawidłowości stosowania obiegu dokumentów finansowych oraz należytego ich przechowywania i zabezpieczenia,
- prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania,
- sporządzanie i analiza właściwych dla danej komórki organizacyjnej oraz innych zleconych planów, raportów i sprawozdań ze szczególnym uwzględnieniem sprawozdań budżetowych i bilansu,
- prowadzenie rozliczeń w zakresie ubezpieczeń (ZUS, PZU) oraz rozliczeń z Urzędem Skarbowym w zakresie podatku od osób fizycznych,
- naliczanie wynagrodzeń pracowników Urzędu oraz zasiłków z ubezpieczenia społecznego, prowadzenie kartotek wynagrodzeń, wypłat zasiłków,
- kontrola formalno - rachunkowa dowodów kasowych, sporządzanie poleceń przelewów,
- wydawanie zaświadczeń dla pracowników o osiąganych dochodach,
- ewidencja środków trwałych, naliczanie amortyzacji,
- rozliczanie inwentaryzacji.
§ 26.
Do podstawowych zadań Samodzielnego Stanowiska do spraw Informatyki i Ochrony Danych Osobowych w szczególności należy:
- nadzór nad prawidłowością funkcjonowania i wykorzystania sprzętu komputerowego w Urzędzie,
- prowadzenie ewidencji i dokumentacji związanych z obsługą informatyczną Urzędu, w tym:
- sprzętu komputerowego,
- stosowanych systemów,
- oprogramowania i ich licencji,
- baz danych,
- uprawnień pracowników w zakresie dostępu do systemów informatycznych służących do przetwarzania danych,
- zapewnienie wdrożenia nowych innowacji technicznych w zakresie informatyki,
- administrowanie siecią komputerową, w tym archiwizowanie bazy danych SI PULS i SYRIUSZ,
- prowadzenie instruktażu pracowników w zakresie obsługi sprzętu komputerowego oraz oprogramowania,
- przygotowywanie i aktualizacja danych zawartych w Biuletynie Informacji Publicznej,
- prowadzenie spraw związanych z Polityką Bezpieczeństwa w zakresie danych osobowych w PUP.
Rozdział VI.
Zatrudnienie w Urzędzie
§ 27.
- Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny.
- Każdy pracownik podejmujący po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, jest zobowiązany odbyć służbę przygotowawczą
- Na umotywowany wniosek osoby kierującej komórką organizacyjną w której pracownik jest zatrudniony, Dyrektor PUP może zwolnić z obowiązku odbywania służby przygotowawczej pracownika, którego wiedza lub umiejętności umożliwiają należyte wykonywanie obowiązków służbowych.
- Małżonkowie oraz osoby pozostające ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli nie mogą być zatrudnieni w Urzędzie, jeżeli powstałby między tymi osobami stosunek bezpośredniej podległości służbowej.
- Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, podlega okresowej ocenie, nie rzadziej niż raz na 2 lata i nie częściej niż raz na 6 miesięcy.
- Stosunek pracy pracownika samorządowego tymczasowo aresztowanego ulega zawieszeniu z mocy prawa.
Rozdział VII.
Zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych, decyzji i aktów normatywnych
§ 28.
- Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Urzędu podpisują:
- Dyrektor PUP lub Zastępca PUP jako dysponenci oraz
- Główny Księgowy Urzędu lub inny pracownik upoważniony przez Dyrektora PUP.
- Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych ustalone są odrębną instrukcją.
§ 29.
- Akty normatywne (zarządzenia, regulaminy, instrukcje) oraz korespondencję wychodzącą z Urzędu podpisuje Dyrektor lub osoba przez niego upoważniona, zgodnie z zakresem upoważnienia.
- Dyrektor PUP podpisuje decyzje administracyjne i zawiera umowy zgodnie z otrzymanym pełnomocnictwem i upoważnieniem wydanym przez Starostę.
- Starosta może w formie pisemnej, na wniosek Dyrektora PUP upoważnić innych pracowników Urzędu do załatwiania w jego imieniu spraw, w tym do wydawania decyzji, postanowień oraz zaświadczeń w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym.
- Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania pism i dokumentów określa Instrukcja Kancelaryjna Urzędu.
Rozdział VIII.
Kontrola wewnętrzna i zasady przyjmowania skarg i wniosków
§ 30.
- Kontrolę wewnętrzną sprawują: Dyrektor PUP, Zastępca Dyrektora PUP oraz pracownicy upoważnieni przez Dyrektora PUP, zgodnie z zakresem upoważnienia.
- Organizację i zakres kontroli wewnętrznej w Urzędzie, reguluje Regulamin kontroli wewnętrznej Powiatowego Urzędu Pracy w Sulęcinie.
§ 31.
- Dyrektor PUP lub Zastępca Dyrektora PUP przyjmują interesantów w ramach skarg i wniosków w ustalonym czasie, podanym do powszechnej wiadomości.
- Dział Organizacyjno - Administracyjny prowadzi rejestr skarg i wniosków wpływających do Urzędu.
Rozdział IX.
Postanowienia końcowe
§ 32.
Szczegółową organizację i porządek pracy w Urzędzie oraz o prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa Regulamin Pracy Powiatowego Urzędu Pracy w Sulęcinie.
§ 33.
Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Zarząd Powiatu i może być zmieniony w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
Uzasadnienie
do uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy w Sulęcinie.
Zmiana Regulaminu Organizacyjnego wynika z zaleceń pokontrolnych - kontroli prowadzonej przez Wydział Polityki Społecznej Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego. Zgodnie z zaleceniem należało dostosować Regulamin Organizacyjny do treści aktualnie obowiązującej ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tj. usunąć usługę rynku pracy jaką była pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy (tzw. Klub Pracy).
Dodatkowo do Regulaminu dopisano 2 zadania: realizowanie zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz realizacja zadań związanych z kształceniem ustawicznym pracowników i pracodawców.
W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały uznaje się za zasadne.